Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Idegen nyelv az óvodában

2008.11.09

Idegen nyelv

Élő idegen nyelv tudása nélkül számunkra nem létezhet európaiság, s e nélkül gyakorlatilag kizárt, hogy az európai oktatási rendszerekbe bekapcsolódhassunk.

Az idegen nyelvi órákon a gyerekek az ismeretlen nyelven hallottakat a világról kialakult ismereteik alapján értelmezik, a tananyag általuk ismert tartalmakra épül.
Világszerte keresik a hatékonyabb idegen nyelv elsajátításnak különböző lehetőségeit, s eljutottak azokhoz a “rejtett tartalékokhoz”, amelyek a gyermekkori nyelvi fogékonyságban. A 6-7. éves korosztály életkori sajátossága, hogy gátlás nélkül, játékos tevékenységeken keresztül sajátítja el az idegen nyelv alapjait, és szinte észrevétlenül jut meghatározott ismeretek birtokába.
 
Az idegen nyelvi oktatás célkitűzései és feladatai
 
* Bővítsük a világról alkotott elképzelésüket, alakítsuk ki bennük az Európához tartozás érzését. Ismertessük velük azt a tényt, hogy ma már Európában alapkövetelmény egy idegen nyelv kommunikációképes ismerete.
* Ösztönözzük a tanulókat az idegen nyelven való kommunikációra, s ehhez teremtsünk olyan légkört, amelyben önbizalmuk fokozatosan fejlődik.
Számos szakmai folyóiratban olvasok a korai gyermekkori nyelvtanítással kapcsolatban. Vannak érvek mellette és ellene is. A gyakorlatban viszont több olyan óvodáról tudok, ahol ,,oktatnak” idegen nyelvet, főleg angolt és németet. Természetesen nemcsak nemzetiségi területeken, hanem az ország bármely részén, magán- és állami óvodákban egyaránt.
Nyelvészek, logopédusok, nyelv szakembereinek egy része szerint egészséges fejlődésmenetű, kisgyermekek sőt kisbabák számára sem okoz gondot, ha idegen nyelvet is tanulnak. A szakemberek szerint két fontos ún. "biológiai sorompó" létezik a gyermek életében. Az első ideje 6-7 éves korban ,,záródik le”, amikor az anyanyelvet olyan szinten beszélik, hogy iskolásokká válhatnak. Az idegen nyelv tanulására is vonatkozhat ez, ha eddig a szakaszig megtörténik az idegen nyelvi hangzásokkal való ismerkedés, találkozás.
A második biológia sorompó később 1o- 13 éves korban záródik le. Ha eddig nem éri idegen nyelvi inger a gyermekeket, későbbiekben már sok esetben fáradtságos, megerőltető lehet ez a folyamat. Ellentétben a kisebbekkel, ahol spontán, utánzáson alapuló, természetes elsajátítás jellemző. Egyértelmű azonban, hogy az ovis korú gyermekek nem fognak még társalgási szinten megtanulni angolul vagy bármely más nyelven, hacsak nem idegen nyelvű valamelyik szülő vagy nem abban a nyelvi környezetben él akkor.
Nem is ez a cél, hanem az, hogy olyan óvodában és olyan óvónő foglalkozzon ,,idegen nyelven” is, aki empatikus, értő figyelemmel és mély gyermekszeretettel fordul neveltjei felé.